PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang

PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang
Brotherhood the Foundation of Glory

Wednesday, November 17, 2010

PERUTUSAN YDP IKRAM P PINANG SEMPENA EIDUL ADHA 2010

Tiada Pengorbanan Tiada Kemenangan

Assalamu ‘alaikum wbkt
Segala pujian bagi Allah yang telah mengurniakan 10 hari terbaik awal Zulhijjah kepada kita. Selawat dan salam atas Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarganya dan para sahabat sehinggalah pejuang akhir zaman.

Ikhwah dan akhawat, ahli-ahli IKRAM yang dirahmati sekalian.

Hari Raya Haji disambut dengan memperingati pengorbanan 4 insan hebat iaitu Nabi Ibrahim, isterinya Siti Hajar dan anaknya Nabi Ismail serta kisah Habil.
a) Siti Hajar berkorban berjauhan dengan suaminya Nabi Ibrahim kerana perjuangan.
b) Nabi Ibrahim yang melakukan perintah Allah tanpa soal iaitu menyembelih anaknya Nabi Ismail
c) Nabi Ismail yang merelakan dirinya disembelih bapanya demi ketaatan kepada perintah Allah
d) Habil anak Nabi Adam, menyediakan binatang ternakan yang terbaik sebagai persembahan kepada Allah.

Mungkin iman kita tidak setinggi mereka para Nabi, yang sentiasa bertambah dari hari ke hari. Iman kita yang tidak menentu jatuh bangunnya, sentiasa bertambah dan berkurang. Tetapi berusaha menjadi mu’min yang lebih baik dari semalam adalah merupakan akhlak yang mulia.. dan semestinya, ia memerlukan pengorbanan.

Pengorbanan membawa arti kesediaan memberi sesuatu yang disayangi untuk tujuan yang lebih tinggi atau lebih baik. Pengorbanan, Ketaatan dan Kesabaran adalah di antara tiga muasofat pendukung dakwah yang penting dalam perjuangan kita. Tanpa ketiga-tiga ciri ini perjuangan tidak akan mencapai kemenangan.

Kadangkala kita sering tertanya-tanya,”Dah lama dah aku berjuang, kenapa tak nampak hasil apa-apa pun?” Ini satu persoalan yang baik. Apakah Allah sengaja melambatkan kemenangan kerana belum cukup pengorbanan dari kita? Cukupkah sudah keletihan kita dalam pengorbanan ini? Mungkin kita beri sumbangan bukan yang kita sayangi malahan kita berkira-kira pulak untuk memberi yang terbaik kepada jamaah.

Apakah cukup tinggi ketaatan kita kepada qiadah? Adakah ikut perintah samata-mata apa yang boleh buat bukan apa yang disuruh buat? Siti Hajar menurut perintah suaminya Nabi Ibrahim tanpa merungut. Padahal berapa kali hati kecil kita menyoal, ”Kenapa mesti semuanya aku yang kena buat? Tak ada orang lain kah?”

Apabila kita mengutamakan Allah dalam hidup kita, kita bersedia meletakkan kepentingan lain di keutamaan kedua, ketiga dan seterusnya. Bila kita memberi masa , tenaga, harta dan buah fikiran untuk melaksanakan ketetapan jamaah sehingga kita letih, sehingga kesusahan mengulit diri maka saya yakin bibit kemenangan akan dirasai.

Bila kemenangan demi kemenangan kecil menyusul, tunggulah kemenangan besar. Pada ketika itu, benarlah janji Allah,
“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”
(Muhammad: 7)

Ismail a.s. adalah ‘dunia kesayangan’ Ibrahim a.s., apakah ‘Ismail’ kita dan bersediakah kita mengorbankannya di jalan Allah?

Mudah-mudahan Hari Raya Qurban tahun ini, memberi motivasi kepada kita supaya dapat mempertingkatkan lagi keimanan, ketaatan, pengorbanan dan kesabaran.

No comments: