PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang

PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang
Brotherhood the Foundation of Glory

Thursday, November 11, 2010

PERUTUSAN YDP IKRAM PP: Menyantuni Mangsa Banjir

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Salawat dan salam kepada Pesuruh Allah, Muhammad s.a.w. serta kaum keluarga baginda dan sahabat-sahabat serta mereka yang menuruti mereka hingga ke hari kiamat.

Saudara saudari yang dirahmati Allah sekalian.
Baru-baru ini, negeri-negeri di utara semenanjung Malaysia dilanda musibah banjir. Hujan lebat yang diukur dengan kepekatan curahan melebihi 100 tahun adalah tempias dari taufan Megi. Ia menimpa negera-negara Asia Tenggara sejak akhir bulan Oktober lagi dan kesan banjirnya dirasai di negeri Kedah dan Perlis. Seramai lebih 20,000 penduduk negeri tersebut terpaksa berpindah ke Pusat Penempatan sementara ribuan rumah-rumah yang tenggelam akibat limpahan hujan.

Di antara rumah-rumah yang terlibat termasuklah rumah ahli-ahli IKRAM sendiri malahan juga rumah ayahanda dan bonda mereka di kampung-kampung. Bebanan yang mereka tanggungi amatlah berat. Kata pepatah orang Melayu, “Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul”. Saya sendiri berpeluang bersama DERU IKRAM Pulau Pinang membantu bersihkan beberapa buah rumah di Taman Jitra. Keadaan di sana umpama zon perang! Masya Allah! Saya dapat merasai penderitaan dan kerugian yang ditanggung oleh mereka. Bayangkan jika semua peralatan dan barangan asas seisi rumah rosak dan tidak boleh diguna langsung.


Hamizat Ahmad empat dari kiri Ketua Misi sedang memberi taklimat kepada sebahagian dari sukarelawan DERU IKRAM PP.

Moto IKRAM, “Ukhuwwah Teras Kegemilangan” menguji pegangan kita. Salah satu ciri ukhuwwah atau persaudaraan ialah bertolong-tolongan dalam kebajikan. Kita yakin dengan firman Allah s.w.t: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya”. – al Maaidah: 2


Salah satu tanda-tanda orang bersyukur ialah menggunakan nikmat pemberian Allah kepada jalan yang benar. Bukankah nikmat sihat tubuh badan adalah pemberian Allah? Bukankah Iman, Islam dan Ukhuwwah itu satu nikmat terbesar Allah kepada kita?

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". – Ibrahim : 7

Maka saya menyeru kepada semua ahli IKRAM, sebagaimana petikan dari ayat 267, Surah al-Baqarah :“Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan Allah) sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu nafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memicingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.”
Hulurkanlah , samada anda senang atau susah, apa bentuk bantuan pun samada besar atau kecil, lapangkanlah masa untuk turun membantu sahabat-sahabat IKRAM, ahli keluarga mereka atau masyarakat setempat. Kerja membantu amat terbuka luas, samada sumbangan wang ringgit, pakaian malahan tulang empat kerat saudara/i pun amat-amat diperlukan. Sesungguhnya, di sana ada tarbiyah, di sana ada pengalaman bekerja amal jama’i dan di sana juga ada ukhuwwah.



Ayuh! Inilah masanya kita mempraktikkan teori-teori yang dibincang di dalam halaqah dan usrah. Mudah-mudahan Allah ganjari kita pahala istimewa lebih-lebih lagi pada 10 hari awal Zulhijjah ini.

“Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).” – Hadith Imam Bukhari
Oleh : Ir Hj Jamaluddin Abdullah

3 comments:

Insan Marhaen said...

bravo. keep it up!

hj atan said...

yelah..IM..keep it up..rumbu thanks..

hrusli61 said...

Respectlah orang IKRAM, suka membantu orang dan tidak ketinggalan ke belakang.

YDP sendiri turun padang untuk bersama ahli-ahli lain.

Semoga diberkati segala usaha bantuan ini.