PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang

PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA (IKRAM) Negeri Pulau Pinang
Brotherhood the Foundation of Glory

Friday, July 1, 2011

Hendak Kebaikan Pimpinan Mesti Bijaksana

Ini peranan kita ahli IKRAM di mana sahaja amalan fardhu sentiasa dititik-beratkan.


Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi suatu kaum maka dijadikan pemimpin-pemimpin mereka orang-orang yang bijaksana dan dijadikan ulama-ulama mereka menangani hukum dan peradilan. Juga Allah jadikan harta-benda di tangan orang-orang yang dermawan. Namun, jika Allah menghendaki keburukan bagi suatu kaum maka Dia menjadikan pemimpin-pemimpin mereka orang-orang yang berakhlak rendah. DijadikanNya orang-orang dungu yang menangani hukum dan peradilan, dan harta berada di tangan orang-orang kikir. (HR. Ad-Dailami)

Bagaimana suasana kita sekarang? Bagaimana pimpinan kita sekarang? Bagaimana ulama kita sekarang? Jika jawapannya baik alhamdulillah, jika tidak maka kita mesti buat sesuatu dan tidak berdiam diri sahaja. Berdosa jika kita berdiam diri sedangkan mungkar berterusan.


Mereka anak muda ini perlu dipantau dan diberi tarbiah agar penerusan dakwah ini terancang walaupu kita generasi tua ini telah tiada.


Apatah lagi sebagai ahli IKRAM, ahli jamaah yang pentingkan tarbiah dan dakwah ini. Usrah mingguan menjadi wajib, daurah menjadi wajib, katiba wajib, muqayam wajib dan begitulah seterusnya. Hairan masih ada yang fobia dengan muqayam. Ia bukan mendera tetapi mendidik. Mungkin dahulu sudah jenuh dan sekarang perlu rehat. Walaupun ada di kalangan kita yang agak berusia tetapi bukan penghalang untuk bergerak aktif dalam dakwah. Buatlah sesuai dengan kapasiti dan usia kita. Jika tidak mampu terjun di medan jadilah mentor dalam merancang aktiviti, jadi AJK, jadi seorang yang dermawan, jadi orang tua yang bijaksana yang mendamaikan suasana. Cuma jangan duduk sahaja di dalam lingkungan zon selesa sahaja.

Semoga Allah SWT mengizinkan kita ceria dalam beramal dan istiqamah bersama IKRAM. Ya ikhwah istiraqat bulan ini sudah bayar ke?

1 comment:

insan marhaen said...

syukur, usrah IM kini diteruskan...